Forum - Volkswagen Polo - Missljud vissa gånger när jag svänger vänster.

Shamaninan
Polo 3 1.6I -98 Ort: Linköping
Ons 25 jul 2018 17:58 Svara med citat
Hej!

Jag måste få hjälp av er.

För ca 2 veckor sedan så knastrade det till tre gånger i kort följd vid höger hjulhus. Först när jag skulle byta till vänster fil, sen när jag skulle stanna och sen när jag gjorde en tvär vänstersväng. Morsans man bad att jag skulle testa att backa för att se om det var något grus som hade kommit in. Gjort och ljudet försvann.

Men sen innan helgen när jag gungande just på hjulet så var det ett nästan kvittrande/pipande ljud. Men hördes inte när jag körde. Och hördes inte heller om man gungande hela bilen genom sida men även med tryck uppifrån.

Men idag så började det låta väldigt mycket mer, nästan något som krafsar och tar i än om det inte är det. Mest i vänstersväng men även under vanlig körning. Låter inte hela tiden.

Är tacksam för hjälp.
Bananen
Polo 3 1.4 16V -97 Ort: Stockholm
Sön 29 jul 2018 12:03 Svara med citat
Har du testat att lyfta upp hela bilens framvagn, palla upp ordentligt!, och sen snurra på hjulet + vrida på ratten och lyssna/titta?

Kolla också frigång mot innerskärmar etc för alla vinklar på framhjulen när hela vikten ligger på hjulen.

”Knastrar” låter annars som skräp/grus/sand på något trångt ställe....om det varit mer ett ”klånkande” så kunde det varit glapp/dålig spindel-led men det kan du även kolla hjälpligt när du lyft framvagnen.