Forum - Volkswagen Polo - Byter inre styrled/styrstag 1.4 -06

Pistvakt
Polo 4 1.4 Ort: Umeå
Sön 20 jun 2021 15:39 Svara med citat
Behöver lite vägledning i min ansats att själv byta inre styrled (2:a på besiktningen) på Polon som inte än gått 7000 mil...
Har gogglat och kollat på Youtube och det ser ju hyfsat lätt ut men med ändå några utmaningar:
1) Måste även kuggstångsenheten lossas? En gammal rephandbok från Haynes gällande Golf 84-92 säger att för bilar med servostyrning måste enheten måste lossas annars kan den skadas.
2) Hur kommer man åt att lossa/fästa den inre damaskklammern när bärarmen sitter i vägen?
3) Kan inre styrleden lossas utan specialverktyg? Kommer man åt med en fast nyckel genom bärarmen?
4) Sitter den hårt/limmad så att man måste värma eller dylikt för att lossa den?
Tacksam för snabb respons om än bara i någon fråga då körförbud annars inträder i slutet av veckan.
Embarassed
Pistvakt
Sön 27 jun 2021 22:26 Svara med citat
Ingen som har bytt inre styrled/styrstag på Polo eller liknande (VW-) bil?
Pistvakt
Ons 21 jul 2021 12:53 Svara med citat
Att byte av inre styrled/styrstag är så ovanligt att ingen har någon erfarenhet var förvånande. Vår Polo har ju dessutom inte gått 7000 mil än. Vet någon om det är samma tekniska lösning/arbetsgång på någon annan VW-modell?
Pistvakt
Mån 02 aug 2021 23:29 Svara med citat
Jag svarar mig själv så jag inte känner mig så ensam...
Kavlade upp ärmarna ikväll efter hemkomst från semester och specialverktygwr krävs, så trångt är.det definitivt. Bara det att Biltema sluta sälja det universalverktyg som ska passa VW i juni.... Hittar ingen bekant som har detta verktyg eller har utfört arbetet, inte ens han som jobbat som bilmekaniker...
Ingen Youtubevideo jag sett demonterar kuggstångsenheten men det är nog en fördel att förvärma för att minska belastningen.
Pistvakt
Ons 18 aug 2021 9:18 Svara med citat
Kan kort dela erfarenheten att det universalverktyg som ska nypa fast över dtytkedens "grepp" inte funkar på Polons runda fattning. Verktyget bara glider. För att då komma åt utan det andra specialverktyget som greppar bakom det runda huvudet får jag lossa bärarmen och sedan greppa med en fast nyckel underifrån och samtidigt hålla emot i styrväxelaxemns grepp, men det sistnämnda kräver nog en avkapad fast nyckel som lirkas på plats. Och att lossa bärmarmen bara för att komma åt känns lite surt.
Autodocs instruktionsvideor som jag nu upptäckt är ju riktigt bra men just inre styrleden på Polon saknas, och dessutom stöter de aldrig på några problem som t ex fastrostade bultar... Jag har insett att varje minuts moment i deras videor tar mig en timma...
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 18 aug 2021 14:17 Svara med citat
Är det väldigt dyrt att lämna in på verkstad för detta?

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
Pistvakt
Tor 19 aug 2021 0:32 Svara med citat
Mekonomen ville ha drygt 3800:- inkl mtrl så VW förmodligen 20-30% till.
När det känns vara någorlunda enkelt för en normalhändig kan jag inte låta bli att söka svar på hur man faktiskt gör och verkar det då enligt tillgänglig info vara just någorlunda enkelt då antar jag utmaningen. Sedan vet ju alla att Youtubefilmer inte alltid är precisa dokumentärer, särskilt inte bildelsleverantörernas egna av förklarliga skäl. Men sett till hur flera amatör- och proffsfilmer vägledde (ca 15 min effektiv tid) kändes 3800:- väldigt dyrt.

Jag som till vardags arbetar med abstrakta ting tycker att dessa praktiska utmaningar är lite... hmm om inte roliga så iaf tillfredsställande att lösa då man lär sig, ser ett konkret resultat och dessutom sparar pengar, men det får förstås vara en rimlig insats. Jag har även 5 privata fastigheter att sköta och nyttja, och tonårsbarn... Det känns också bra att att veta att nästa gång jag gör detta och vet hur man gör och vilka verktyg dom behövs, så gör jag det på max 2 tim, kanske drygt 1 tim. Men det brukar iofs sällan bli någon "nästa gång" dä man har så många olika saker...

Eftersom jag inte fick till något samarbete på detta lätt ödsliga forum så provade jag på koncernsyskonet Audis dito och där fick jag lite mer respons och redovisar det jag kommit fram till inkl foton. Jag kan dela de slutliga insikterna även här när jag fått en ny leverans med de rätta(!) reservdelarna och slutfört insatsen...