Forum - Volkswagen Polo - Förgasarfot 1987 Polo 2 (86c 1,3)

Bengt_a
Polo 2 86c 1,3 Ort: Borgholm
Mån 27 jun 2022 0:22 Svara med citat
Hej!
Jag har en 1987 Polo 2 (86c 1,3) som står och skräpar. Hon startar, och går att köra, men bara med full choke. Det blir väldigt högt varvtal. Men drar jag ner choken stannar motorn så snart jag släpper gasen.

Jag fick tips om att det troligtvis är förgasarfoten som torkat ihop (bilen har stått typ 10 år i ett skjul utomhus).

Var hittar jag en förgasarfot, vilken exakt behöver jag, och finns det någon fiffig instruktion för hur byta?
(Jag har googlat och kollat Youtube men hittar inget vettigt.) Är hyfsat praktisk, men ingen expert på att meka bilar.

Hoppas någon har något tips! Smile
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 27 jun 2022 18:53 Svara med citat
Bengt_a skrev:
Hej!
Jag har en 1987 Polo 2 (86c 1,3) som står och skräpar. Hon startar, och går att köra, men bara med full choke. Det blir väldigt högt varvtal. Men drar jag ner choken stannar motorn så snart jag släpper gasen.

Jag fick tips om att det troligtvis är förgasarfoten som torkat ihop (bilen har stått typ 10 år i ett skjul utomhus).

Var hittar jag en förgasarfot, vilken exakt behöver jag, och finns det någon fiffig instruktion för hur byta?
(Jag har googlat och kollat Youtube men hittar inget vettigt.) Är hyfsat praktisk, men ingen expert på att meka bilar.

Hoppas någon har något tips! Smile



Har du kollat att det är foten som läcker?
Bengt_a
Polo 2 86c 1,3 Ort: Borgholm
Mån 27 jun 2022 20:40 Svara med citat
maxmsm skrev:
Har du kollat att det är foten som läcker?


Nope, men jag träffade en granne med en likadan Polo och när jag beskrev problemet sa han att han hade haft exakt samma problem, och löste det med ny förgasarfot.

Har du något bättre tips är jag idel öra, för jag har ingen aning.
En ny förgasarfot verkar inte vara så jättedyrt (om jag hittar exakt rätt modell...) men däremot kanske det är jättesvårt att byta den själv?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 27 jun 2022 21:21 Svara med citat
Bengt_a skrev:
Nope, men jag träffade en granne med en likadan Polo och när jag beskrev problemet sa han att han hade haft exakt samma problem, och löste det med ny förgasarfot.

Har du något bättre tips är jag idel öra, för jag har ingen aning.
En ny förgasarfot verkar inte vara så jättedyrt (om jag hittar exakt rätt modell...) men däremot kanske det är jättesvårt att byta den själv?


En ny förgasarfot brukar finnas på tradera.
Ta fram en flaska startgas och starta motorn med huven öppen och ta tag i förgasaren och böj försiktigt åt alla håll medan du duschar lite smått med startgasen och om motorvarvet ökar så läcker förgasarfoten.
Liknande kan man göra för att kolla om man har en läcka på en vakumslang.
Bengt_a
Polo 2 86c 1,3 Ort: Borgholm
Tis 04 okt 2022 20:09 Svara med citat
Finns det händelsevis någon på forumet som har en länk till en bra instruktion för hur man byter förgasarfoten?
Eller åtminstone hur man monterar bort förgasaren. Jag blev varnad att man kan ha sönder saker om man inte vet vad man håller på med. Vilket jag inte gör... Very Happy