Forum - Volkswagen Polo - Startnyckeln gå ej att vrida (ibland)

Vicke
Polo 5 1.4 Ort: Göteborg
Lör 16 mar 2024 22:57 Svara med citat
För det mesta går min Polo årsmodell 2014 bra. Men ibland när jag sätter in nyckeln och skall starta så kan jag inte vrida sista biten. Jag kommer så långt att alla varningslampor tänds men sedan går det bara att vrida ytterligare lite, sedan är det stopp. Detta händer ibland och hittills har det funkat om jag vridit tillbaka nyckeln och försökt igen. Men idag blev jag stående en halvtimma och säkert 100 försök innan det plötsligt gick att vrida nyckeln hela vägen, och bilen startade snällt. När det väl funkar känns allt som vanligt och det går inte trögt att vrida. När det inte funkar är det bom stopp. Uppenbarligen försökte jag lite för hårt för när jag kom hem gick nyckeln av!
Det beror inte på rattlåset.
Det är nåt fel i tändningslåset? Det har väl inget med startspärren att göra - den är väl elektronisk?
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 17 mar 2024 8:24 Svara med citat
Min gissning är att någon lite flisa som lossnat eller skräp som på något vis letat sig in i låset ibland kommer i vägen för den sista biten nyckeln behöver göra för att aktivera startmotorn.
Du skulle kunna ta en riktigt stark dammsugare (inte en batteridriven) och sätta slangen mot tändningslåset. Medan den suger kan du slå undertill på rattstången. Har du tur så försvinner flisan. Annars får man montera av låset. Hur man gör det finns säker någon kunnig i detta forum som kan berätta.